fredag 20 mars 2009

Inge ont! =)

Min morgon i går började tyvärr med en smygande huvudvärk =( Typiskt, fast å andra sidan ganska bra eftersom jag skulle till Åke..
Klockan 10,30 hade jag tid hos läkaren igår, fattar inte varför jag var så nervös egentligen..Det gick ju kanon bra!!
De var 2 läkare inne i det lilla hotellrummet...Åke samt en amerikansk läkare som jag glömt namnet på =/ Först så frågade Åke lite om min bakrund, mitt namn osv...När jag sa mitt namn så sa Åke -Visst har vi haft mailkontakt? Ja, svarade jag..men hur f*n kommer du ihåg det?? Hmm, jag svor åt en läkare =/ (Skäms lite!!) fast å andra sidan kändes han mer som en gammal bekant än en läkare jag träffat för första gången!!

När läkarna hade lagt in mina uppgifter på varsin data så började undersökningen..Jag fick tala om vart jag låg på VAS skalan, 0=smärtfri 10=nära döden smärta..Jag låg runt en 7:a.
Åke tryckte på vissa ställen, jag var jättehård i musklerna så Åke fråga om det inte gjorde ont? Jo, svarade jag klart det ömmar & gör lite ont...
-Ja just de ja, du kom ju från Jämtland =) Ni Norrlännigar har ju en annan smärttålighet än resten av befolkningen!!
Men du måste säga till när det känns, för annars vet jag inte om jag är på rätt ställe!!

Sagt & gjort, jag bättrade mig & talade om när det kändes..
Sen berättade Åke att han skulle ge mig en injektion med bedövningsmedel, men genom att jag gått med på att vara med i en studie som den amerikanska läkaren gjorde, så skulle jag antingen få den riktiga sprutan eller så den sprutan som det bara var koksalt i...
Den amerikanska läkaren hade en liten pinnmätare som han tryckte med på 3 olika ställen på min kropp, på skuldran, armen samt på underbenet.. Jag skulle säga till när det gjorte ont, läkaren tryckte jag sa Hurt! han antecknade i sin dator vart på skalan det gjorte ont..

Sen han gjort det 3 omgångar så började Åke med sitt, han mätte i vilken skala jag kunde gapa, amerikanska läkaren noterade i sin dator.
Sen började Åke med sina sprutor...fick först ett stick längst ner i nacken, ner mot typ kota 5, först på höger sida, sen på vänster sida.
Efter det så gjorde den andra läkaren om sina tryck, på alla 3 ställen igen x3, antecknade när jag kände att det gjorde ont...
Åke gjorde nytt gaptest, den andra läkaren antecknade...Sen fick jag oxå göra klämtest med höger hand, runt en typ ballong, de antecknade hur hårt jag kunde klämma..

Fick tala om vilken skala på VAS skalan jag låg igen...denna gång låg jag runt en 5:a..Då sa Åke...sorry du fick koksalt i dina sprutor, jag måste ge dig 2 till!!
F*n oxå...typiskt att jag skulle få dubbel dos!!! =( Ja,ja bara att bita ihop & stå ut me sticken!!
Han gav mig mina nya sprutor, den andra läkaren gjorde om sina 3x3 tryck igen...Handtryck samt frågan om VAS skalan igen..fortfarande på en 5:a..Åke fråga hur jag mådde..
Jag talade om att jag fortfarande hade ont i huvudet..jag talade om att jag hade ont längst upp på nacken, vid typ kota 1-2...Då tryckte Åke där, jag sade AJ!! Då gav Åke mig mig 1 spruta där oxå...Jag verkligen skrek AJJJ!! tårarna bara forsa, blev illamående, kändes som om jag skulle svimma...Men hör & häpna!! Min huvudvärk försvann!! =o)
Då sa Åke, hmm, det är därifrån din huvudvärk kommer!!Gjorde gaptestet igen, det första testet låg på 34, det andra på 36 nu efter sista sprutan låg jag på 40 =o) Vilken skillnad!!
På VAS skalan låg jag nu på en 2:a =o) suveränt!!

Kontentan av läkarbesöket blev att Åke ville gärna operara mig, han kunde inte garantera att jag blev smärtfri men det var bara en risk på 2% att jag ej blev bättre!! Ganska bra utdelning tycker jag. =o)
Han berättade oxå att eftersom Skånes landsting, nu börjat fundera på att skicka patienter, samt stå för kostnaden över till USA för operation så hoppades han på att snart alla landsting följer efter...
Han sa att för Jämtlans landsting till att bekosta min, min sambos resa, uppehälle & min operationskostnad,skulle kosta de lika mycket som en blindtarmsoperation på Östersunds sjukhus... Då kan man ju fundera varför inte de kan betala för min operation?? Men helt klart ska jag kolla upp hur jag kan få pengar till en operation!! Kanske står landstinget för den oxå, det vet jag ju inte i dagsläget..
Mitt nästa steg blir att kontakta min läkare, be henne skriva en remiss till Lunds neurokirurg, för en konsultation om jag skulle bli hjälpt av en triggerpunkts operation...Där är de visst kanon bra på att göra bedömningar..
Så jag håller tummarna på att jag får den remissen...måste ha den innan jag kan gå vidare..

Men nu har ju iaf hoppets låga tänds för mig =o) Känner mig idag som en ny människa, ska bli intressant att se hur länge det håller i sig, men just nu är jag smärtfri!! & det är det som räknas just idag =o)
Lång uppdatering, tack för att Ni orkade läsa ända hit ;)

Ta hand om varann!!
Carpe Diem!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med lite goda nyheter.. Håller tuttarna för att du får åka over there och bli bättre(jag skriver inte bra än) utan att du ska behöva lägga ut en krona själv.

kramar
Suss

Anonym sa...

Hoppas det ska fungera

Anonym sa...

Hoppas oxå att det ska hända lite grejer nu;-)

Anonym sa...

Hej hej!
Härligt att du mår bättre.
Ja det är ju en dyr operation, synd att inte landstingen betalar.
Jag håller tummarna för dig.
Kram Lotta

Anonym sa...

Härligt att han kunde ge dig lite hopp! Nu är det bara resten av vägen kvar - det fixar du!!

/ Susanne

cinah sa...

Tack alla för era uppmuntrande ord!! =o)
Såå skönt att få lite feedback =o)
Kramen på er alla!!